Dopravní značka „Zimní výbava“ a použití zimních pneumatik

Od 1. listopadu se na dálnici D1 mezi kilometry 21 a 182 a na mnoha úsecích silnic všech ostatních tříd setkáme s dopravní značkou „Zimní výbava“, jež řidičům osobních i nákladních automobilů nařizuje použití zimních pneumatik. Zimní pneumatiky jsou pneumatiky označené symbolem M+S (mud and snow – bláto a sníh) nebo MS, M.S, případně M/S. Automobil do 3,5 t musí být zimními pneumatikami vybaven na všech kolech, přičemž minimální hloubka dezénu je stanovena na 4 mm. Automobil nad 3,5 t musí být vybaven zimními pneumatikami na všech kolech hnacích náprav a minimální hloubka dezénu je v tomto případě stanovena na 6 mm. V případě, že je komunikace, označená značkou „Zimní výbava“, po celé délce pokryta souvislou sněhovou nebo ledovou vrstvou, lze místo zimních pneumatik použít sněhové řetězy. Naše předpisy nedovolují na pneumatikách použití protismykových hrotů s výjimkou vozů záchranné služby. Ukončení povinnosti použít zimní pneumatiky oznamuje řidiči dopravní značka „Zimní výbava-konec“. Neurčuje-li to jinak dodatková tabulka pod značkou, platí dopravní značka „Zimní výbava“ v období od 1. listopadu do 31. března.
Jestliže je vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, jejichž rychlostní index je nižší, než ukládá výrobce vozu, musí o tom řidiče informovat nálepka umístěná v jeho zorném poli. Zároveň nesmí být tato rychlost překročena.

značka-zimní výbava

Zimní pneumatiky

Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami by měl rozeznat každý poučený řidič. Na první pohled se zimní pneumatika pozná podle označení M+S (mud and snow, tedy bláto a sníh), některé zimní pneumatiky pak mají na boku symbol sněhové vločky nebo mají i názvy se zimou spojené, jako například Polar, Yermak, Alpin, Winter Contact, atd. Při podrobné prohlídce běhounu pak zjistíme, že dezén zimní pneumatiky je dále rozdělen velkým množstvím příčných drážek – lamel. Lamelování dezénu zimních pneumatik má zajistit co nejlepší přilnavost k uježděnému sněhu nebo ledovému povrchu. Každá z těchto lamelek má ostrou hranu, jež se do kluzkého povrchu dokáže zaříznout lépe, než dezén běžné letní nebo celoroční pneumatiky. Některé zimní pneumatiky mají dokonce otvory pro případné nastřelení protismykových hrotů, jež však u nás nejsou, s výjimkou vozů záchranné služby, povoleny.

Co však zůstane očím skryto, je směs, z níž je zimní pneumatika vyrobena. Směs zimních pneumatik obsahuje totiž siliku. Tím je zajištěno, že zimní pneumatiky mrazem netvrdnou a zachovávají si pružnost a tím i přilnavost. Zatímco letní pneumatiky vlivem poklesu teploty tvrdnou, směs zimních pneumatik je i v mrazech dostatečně měkká. Již při poklesu teploty pod 7°C se vlastnosti letních pneumatik mění natolik, že je vhodné přezout na pneumatiky zimní. Brzdná dráha vozu se při této teplotě prodlužuje na letních pneumatikách až o 3 metry. S klesající teplotou se pak brzdná dráha prodlužuje ještě více.
Pokud jde o hloubku dezénu, předepsané 4 mm u zimních pneumatik vychází z poznatku, že dezén mělčí než 4 mm ztrácí samočistící schopnost a tím většinu výhod zimního obutí.
Výborné vlastnosti zimních pneumatik v mrazech jsou však vykoupeny jejich nižší životností, která naopak se vzrůstající teplotou klesá. Po zimě bychom tedy naopak neměli otálet s přezutím na letní pneumatiky.

Majitelé off-roadů a zimní pneumatiky
Pokud se novopečený majitel off-roadu nebo vozu SUV detailně podívá na pneumatiky svého vozu, zpravidla na bočnici pneumatiky najde symbol M+S, tedy označení, kterého se jinak používá pro zimní pneumatiky. Jestliže tedy hloubka dezénu na pneumatikách dosahuje alespoň 4 mm, mají majitelé těchto vozidel zdánlivě po starostech s přezouváním na zimu.
Ve skutečnosti, pokud se majitel SUV chce cítit bezpečně i v zimě, musí si sadu skutečných zimních pneumatik pořídit také. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi a jednotlivé plošky dezénu jsou ještě rozděleny velkým množstvím příčných lamelek. Právě spojení měkké směsi a lamel zajišťuje dobré jízdní vlastnosti v zimním období. Ačkoliv tedy letní nebo univerzální off-roadové pneumatiky mají označení M+S a mnohdy i hrubý až agresivní dezén, jsou vyrobeny ze směsi, jež mrazem tvrdne a nezajišťuje takové jízdní vlastnosti, jako skutečná zimní pneumatika. Nejnebezpečnější je v zimě jízda na opravdu terénních pneumatikách, označených MT (mud and terrain – bláto a terén). Ačkoliv se to na první pohled nezdá, protože tyto pneumatiky mají velmi hluboký a ostrý dezén, jsou určeny hlavně pro jízdu v blátě a kamení. Absence jakýchkoliv lamel a použití směsi, jež má odolat i ostrému kamení, způsobí, že na sněhu nebo dokonce náledí je jízda s těmito pneumatikami vysloveně nebezpečná.
Majitel off-roadu nebo SUV si tak musí rozmyslet, zda je pro něj v zimě rozhodující pouze „papírové“ splnění povinnosti mít zimní pneumatiky nebo zda chce mít svůj bezmála dvoutunový vůz pod kontrolou i při sněhu a náledí. Upřímně řečeno, naplnění litery zákona nebude to, co automobil udrží na silnici.