Povinná výbava

Pořízením vozu vrcholí pro řidiče jistý druh snažení. Je jedno, zda jde o vůz nový nebo ojetý, kromě samotného automobilu, řidičského oprávnění a samozřejmě pohonných hmot v nádrži, musí být vůz na cestu po veřejných komunikacích vybaven ještě povinnou výbavou, tedy věcmi, které sice při jízdě bezprostředně nepotřebujete, ale bez nichž se, když na to dojde, prostě neobejdete. I tentokrát zákonodárci pamatovali na řidičovo dobro a jízdu s takovou výbavou přímo nařizují, stejně jako je nařízeno mít uzavřené povinné ručení.

A co tedy povinnou výbavou je? Není to ani satelitní navigace ani krabička poslední záchrany. Povinná výbava osobního automobilu je přesně určena:

- náhradní el. pojistky, po jedné od každého druhu;
- po jedné náhradní žárovce od každého druhu užívaného v zařízeních k vnějšímu osvětlení a ke světelné signalizaci;
- zvedák;
- klíč na matice kol;
- náhradní kolo ;
- výstražný trojúhelník;
- lékárnička.

Od 1. ledna 2011 přibude k povinné výbavě ještě reflexní vesta, doposud povinná jen u služebních, tzv. referentských vozidel. Reflexní vestu ale můžeme vozit již dnes, jejím použitím řidič nic nezkazí, navíc vestu musíte mít v povinné výbavě při cestách do většiny okolních států.

vesta trojuhelnik

Povinnost mít rezervní žárovku se nevztahuje na vozidlo vybavené xenonovými výbojkami, protože tato světla mají jednak delší životnost, ale hlavně jejich opravu je možné svěřit pouze odborné dílně. Řidiče takového vozidla však nikdo nezbavuje povinnosti mít náhradní žárovky od zbylého nevýbojkového osvětlení.

Podle současné právní úpravy již odpadá povinnost mít ve výbavě zvedák, klíč na kola a náhradní kolo za určitých podmínek. Tyto tři věci nemusíte ve voze mít, pokud je vůz vybaven systémem pro detekci závady na pneumatice a zároveň sadou pro opravu pneumatik bez jejich demontáže (lepící sadou) nebo je vybaven systémem pro detekci závady na pneumatice a současně je vybaven pneumatikami, již umožňují nouzové dojetí. Vozidla uvedená do provozu po 15. září 2009 nemusí být vybavena systémem detekce závady na pneumatice, ale musí být vybavena sadou pro opravu pneumatiky bez demontáže (lepící sadou). Vozidlo, uvedené do provozu před 15. zářím 2009 bez systému detekce závady na pneumatice, může mít místo náhradního kola pouze sadu pro opravu pneumatiky (lepící sadu) v případě, že s tím souhlasí výrobce vozidla, případně jsou po 15. září 2009 na trh uváděna vozidla stejného typu již bez náhradní pneumatiky. Podle nové úpravy, platné po 1. lednu 2011 může být povinnost vozit ve výbavě náhradní kolo, klíč na matice, zvedák, případně soupravu pro bezmontážní opravu pneumatik nahrazena smluvním vztahem o nepřetržité možnosti opravy defektu na pneumatice po celém území České republiky. Toto ustanovení se týká vozidel uvedených do provozu po 15. září 2009; vozidel uvedených do provozu před tímto datem se týká v případě, že s tím souhlasí výrobce vozidla, případně jsou po 15. září 2009 na trh uváděna vozidla stejného typu již bez náhradní pneumatiky.

Doporučená výbava

Kromě povinné výbavy, jež je přesně vyjmenována ve vyhlášce č. 341/2002 Sb., motorističtí odborníci a autokluby doporučují vozit s sebou v autě ještě další věci, které se řidiči na cestě mohou hodit.
- tažné lano s červeným výstražným praporkem;
- pracovní rukavice;
- destilovaná voda;
- startovací kabely;
- hasicí přístroj;
- baterka;
- kanystr s cca 5 litry paliva;
- Euroformulář o dopravní nehodě.
Všechny tyto věci dohromady nezaberou mnoho místa, v automobilu se složí tak, že si jich za čas ani nevšimneme a jednou se mohou hodit. Když ne přímo nám, můžeme jimi vypomoci jinému řidiči v nouzi. Stejně tak není nikterak nákladné, a přitom více než doporučené, sjednat si pro své vozidlo havarijní pojištění.

No a pak:
Povinnou výbavou řidiče Smartu je velká dávka sebevědomí
Povinnou výbavou řidiče kabrioletu je atraktivní blondýna (s povinnou výbavou)
Povinnou výbavou svátečního řidiče je klobouk a plato s vejci
Povinnou výbavou řidiče Range Roveru P38 je ještě jeden Range Rover P38 na náhradní díly
Povinnou výbavou motocyklisty je dobrá pojistka
Povinnou výbavou řidiče Ameriky je vlastní naftový vrt
Řidič off-roadu nepotřebuje povinnou výbavu

:)

Dopravní značka „Zimní výbava“ a použití zimních pneumatik

Od 1. listopadu se na dálnici D1 mezi kilometry 21 a 182 a na mnoha úsecích silnic všech ostatních tříd setkáme s dopravní značkou „Zimní výbava“, jež řidičům osobních i nákladních automobilů nařizuje použití zimních pneumatik. Zimní pneumatiky jsou pneumatiky označené symbolem M+S (mud and snow – bláto a sníh) nebo MS, M.S, případně M/S. Automobil do 3,5 t musí být zimními pneumatikami vybaven na všech kolech, přičemž minimální hloubka dezénu je stanovena na 4 mm. Automobil nad 3,5 t musí být vybaven zimními pneumatikami na všech kolech hnacích náprav a minimální hloubka dezénu je v tomto případě stanovena na 6 mm. V případě, že je komunikace, označená značkou „Zimní výbava“, po celé délce pokryta souvislou sněhovou nebo ledovou vrstvou, lze místo zimních pneumatik použít sněhové řetězy. Naše předpisy nedovolují na pneumatikách použití protismykových hrotů s výjimkou vozů záchranné služby. Ukončení povinnosti použít zimní pneumatiky oznamuje řidiči dopravní značka „Zimní výbava-konec“. Neurčuje-li to jinak dodatková tabulka pod značkou, platí dopravní značka „Zimní výbava“ v období od 1. listopadu do 31. března.
Jestliže je vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, jejichž rychlostní index je nižší, než ukládá výrobce vozu, musí o tom řidiče informovat nálepka umístěná v jeho zorném poli. Zároveň nesmí být tato rychlost překročena.

značka-zimní výbava

Zimní pneumatiky

Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami by měl rozeznat každý poučený řidič. Na první pohled se zimní pneumatika pozná podle označení M+S (mud and snow, tedy bláto a sníh), některé zimní pneumatiky pak mají na boku symbol sněhové vločky nebo mají i názvy se zimou spojené, jako například Polar, Yermak, Alpin, Winter Contact, atd. Při podrobné prohlídce běhounu pak zjistíme, že dezén zimní pneumatiky je dále rozdělen velkým množstvím příčných drážek – lamel. Lamelování dezénu zimních pneumatik má zajistit co nejlepší přilnavost k uježděnému sněhu nebo ledovému povrchu. Každá z těchto lamelek má ostrou hranu, jež se do kluzkého povrchu dokáže zaříznout lépe, než dezén běžné letní nebo celoroční pneumatiky. Některé zimní pneumatiky mají dokonce otvory pro případné nastřelení protismykových hrotů, jež však u nás nejsou, s výjimkou vozů záchranné služby, povoleny.

Co však zůstane očím skryto, je směs, z níž je zimní pneumatika vyrobena. Směs zimních pneumatik obsahuje totiž siliku. Tím je zajištěno, že zimní pneumatiky mrazem netvrdnou a zachovávají si pružnost a tím i přilnavost. Zatímco letní pneumatiky vlivem poklesu teploty tvrdnou, směs zimních pneumatik je i v mrazech dostatečně měkká. Již při poklesu teploty pod 7°C se vlastnosti letních pneumatik mění natolik, že je vhodné přezout na pneumatiky zimní. Brzdná dráha vozu se při této teplotě prodlužuje na letních pneumatikách až o 3 metry. S klesající teplotou se pak brzdná dráha prodlužuje ještě více.
Pokud jde o hloubku dezénu, předepsané 4 mm u zimních pneumatik vychází z poznatku, že dezén mělčí než 4 mm ztrácí samočistící schopnost a tím většinu výhod zimního obutí.
Výborné vlastnosti zimních pneumatik v mrazech jsou však vykoupeny jejich nižší životností, která naopak se vzrůstající teplotou klesá. Po zimě bychom tedy naopak neměli otálet s přezutím na letní pneumatiky.

Majitelé off-roadů a zimní pneumatiky
Pokud se novopečený majitel off-roadu nebo vozu SUV detailně podívá na pneumatiky svého vozu, zpravidla na bočnici pneumatiky najde symbol M+S, tedy označení, kterého se jinak používá pro zimní pneumatiky. Jestliže tedy hloubka dezénu na pneumatikách dosahuje alespoň 4 mm, mají majitelé těchto vozidel zdánlivě po starostech s přezouváním na zimu.
Ve skutečnosti, pokud se majitel SUV chce cítit bezpečně i v zimě, musí si sadu skutečných zimních pneumatik pořídit také. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkčí směsi a jednotlivé plošky dezénu jsou ještě rozděleny velkým množstvím příčných lamelek. Právě spojení měkké směsi a lamel zajišťuje dobré jízdní vlastnosti v zimním období. Ačkoliv tedy letní nebo univerzální off-roadové pneumatiky mají označení M+S a mnohdy i hrubý až agresivní dezén, jsou vyrobeny ze směsi, jež mrazem tvrdne a nezajišťuje takové jízdní vlastnosti, jako skutečná zimní pneumatika. Nejnebezpečnější je v zimě jízda na opravdu terénních pneumatikách, označených MT (mud and terrain – bláto a terén). Ačkoliv se to na první pohled nezdá, protože tyto pneumatiky mají velmi hluboký a ostrý dezén, jsou určeny hlavně pro jízdu v blátě a kamení. Absence jakýchkoliv lamel a použití směsi, jež má odolat i ostrému kamení, způsobí, že na sněhu nebo dokonce náledí je jízda s těmito pneumatikami vysloveně nebezpečná.
Majitel off-roadu nebo SUV si tak musí rozmyslet, zda je pro něj v zimě rozhodující pouze „papírové“ splnění povinnosti mít zimní pneumatiky nebo zda chce mít svůj bezmála dvoutunový vůz pod kontrolou i při sněhu a náledí. Upřímně řečeno, naplnění litery zákona nebude to, co automobil udrží na silnici.

Záznam o nehodě

Zákon č. 361/2000 Sb. přesně určuje, jaké úkony musí řidič provést v případě dopravní nehody. Jestliže nevznikne povinnost ohlásit nehodu policii, hovoří zákon o tom, že účastníci nehody musí o nehodě sepsat záznam, který podepíší a předají pojistiteli. Zmíněný záznam musí obsahovat všechny potřebné údaje o nehodě: místo, čas, identifikační údaje účastníků, příčiny, průběh a následky nehody.
Povinnost mít při řízení vozidla předtisk záznamu o nehodě sice zákon neukládá, stejně tak neurčuje jeho přesnou formu. Vzhledem k okolnostem, které případnou dopravní nehodu provázejí, např. stres účastníků, možné opomenutí důležité skutečnosti, časová tíseň při zablokování frekventované vozovky atd., je vhodné mít předtištěnou podobu záznamu o nehodě stále ve vozidle. Tzv. Evropský záznam o nehodě je zpracován tak, aby usnadnil účastníkům nehody zaznamenání všech důležitých okolností.

euroformulář

A samozřejmě je v těchto nepříjemných situacích více než dobré vědomí, že máte uzavřené havarijní pojištění. Povinné ručení je samozřejmostí, o tom netřeba hovořit.

Povinné doklady

Jaké doklady musí mít řidič při řízení osobního automobilu
Při řízení automobilu musí u sebe řidič mít podle Zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích platný řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla (dříve malý technický průkaz) a zelenou kartu, která potvrzuje, že jste uzavřeli a zaplatili povinné ručení. V některých případech pak ještě také doklad o zdravotní způsobilosti. V případě, že zmíněné doklady u sebe řidič mít nebude, hrozí mu bloková pokuta až do výše 2000 Kč, jestliže bude chtít z nějakého důvodu podstoupit správní řízení, může mu být uložena pokuta od 1500 do 2500 Kč. Zvláštní kapitolou je občanský průkaz nebo jiný průkaz totožnosti (cestovní pas). Zákon o provozu na pozemních komunikacích sice přímo nepožaduje mít tento doklad při řízení vozidla, ale protože je řidič povinen při silniční kontrole na požádání prokázat totožnost, předpokládá se, že nějaký průkaz totožnosti u sebe bude mít. Tuto povinnost má navíc i podle zákona o občanských průkazech.
Na řidiče po dovršení 60 let věku se vztahuje povinnost mít u sebe doklad o zdravotní způsobilosti. Potvrzení si musí nechat vystavit praktickým lékařem nejdříve půl roku před dosažením této věkové hranice a nejpozději v den dosažení tohoto věku a předkládá je při silniční kontrole společně s řidičským průkazem. Dále se pak musí podrobit této prohlídce po dovršení 65 a 68 let a potom každé dva roky.

Povinnost přivolat k nehodě policii

Stejně jako zákon č. 361/2000 Sb. účastníkům dopravní nehody ukládá, jak v jejím případě postupovat, vymezuje tento zákon, v jakých případech je k nehodě nutno přivolat policii. Policii je řidič povinen přivolat k nehodě:

  • při níž došlo ke zranění nebo úmrtí;
  • při níž je škoda na majetku vyšší než 100 000 Kč;
  • při níž došlo k poškození majetku třetí osoby včetně poškození majetku státu nebo obce;
  • při níž sice škoda na majetku účastníků nedosahuje 100 000 Kč, ale účastníci se nemohou dohodnout na zavinění nehody;
  • případně nebudou účastníci sami schopni zajistit plynulost silničního provozu.

Přeprava dětí v autosedačce

Řidiči automobilu kategorie M1 (pro přepravu max. 8 osob kromě řidiče) nebo N 1 (pro přepravu nákladu do 3,5 t), vybaveného zádržným bezpečnostním systémem (bezpečnostními pásy), jsou pro přepravu osoby, jejíž tělesná výška nepřevyšuje 150 cm a tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg, povinni použít autosedačky.
Po předchozím váhání, kdy poslanci tuto právní úpravu schválili, aby ji následně zúžili pouze na jízdu po dálnici, platí dnes povinnost vozit dítě v autosedačce na všech komunikacích v České republice. Na trhu je v současné době dostatečné množství autosedaček v několika cenových hladinách a lze si vybrat od sedaček pro velmi malé děti až po pouhé podsedáky, jež mají zabránit podklouznutí pod bezpečnostními pásy.

autosedačka

Autolékárnička

Od 1. ledna 2011 je v platnosti nová právní úprava, jež nařizuje, co všechno má obsahovat autolékárnička. Obsah této součásti povinné výbavy vozidla je přesně vymezen vyhláškou Ministerstva dopravy, podléhá lhůtám expirace a měl by být pravidelně kontrolován a měněn. Současné „lékárničkové šílenství“ je vhodnou příležitostí si lékárničku zkontrolovat, doplnit, případně vyměnit za novou. Co tedy má od ledna 2011 lékárnička obsahovat? Podotýkáme, že řeč je o lékárničce pro osobní automobily:
a) obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/cm2) 3ks;
b) obvaz hotový s 2 polštářky (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/cm2) 3ks;
c) šátek trojcípý (z netkaného) textilu (délka stran nejméně 960 x 1360 x 960 mm) 2ks;
d) náplast hladká cívka (velikost 2,5 cm x 5 m, minimální lepivost 7N/25mm) 1ks;
e) náplast s polštářkem (velikost 8 cm x 4 cm, minimální lepivost 2,5 N/cm) 6ks;
f) obinadlo škrticí pryžové (60 x 1250 mm) 1ks;
g) maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem schválená jako zdravotnický prostředek 1ks;
h) rouška plastová (20 x 20cm, tloušťka 0,05mm) 1ks;
i) rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu 1ks;
j) nůžky se sklonem v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty – délka 15 cm 1ks;
k) isotermická fólie o rozměrech nejméně 200 x 140 cm 1ks;
l) leták o postupu při zvládání dopravní nehody 1ks.

autolekarnicka

Do konce roku 2010 mohou motoristé používat stávající autolékárničky, případně také lékárničky podle vyhlášky platné od ledna 2011. Připoměňme ještě, že podle vyhlášky má být autolékárnička uložena v samostatném obalu, nesmí na ni dopadat přímé sluneční světlo a má být uložena na suchém, čistém a dobře přístupném místě.