Povinná výbava

Pořízením vozu vrcholí pro řidiče jistý druh snažení. Je jedno, zda jde o vůz nový nebo ojetý, kromě samotného automobilu, řidičského oprávnění a samozřejmě pohonných hmot v nádrži, musí být vůz na cestu po veřejných komunikacích vybaven ještě povinnou výbavou, tedy věcmi, které sice při jízdě bezprostředně nepotřebujete, ale bez nichž se, když na to dojde, prostě neobejdete. I tentokrát zákonodárci pamatovali na řidičovo dobro a jízdu s takovou výbavou přímo nařizují, stejně jako je nařízeno mít uzavřené povinné ručení.

A co tedy povinnou výbavou je? Není to ani satelitní navigace ani krabička poslední záchrany. Povinná výbava osobního automobilu je přesně určena:

- náhradní el. pojistky, po jedné od každého druhu;
- po jedné náhradní žárovce od každého druhu užívaného v zařízeních k vnějšímu osvětlení a ke světelné signalizaci;
- zvedák;
- klíč na matice kol;
- náhradní kolo ;
- výstražný trojúhelník;
- lékárnička.

Od 1. ledna 2011 přibude k povinné výbavě ještě reflexní vesta, doposud povinná jen u služebních, tzv. referentských vozidel. Reflexní vestu ale můžeme vozit již dnes, jejím použitím řidič nic nezkazí, navíc vestu musíte mít v povinné výbavě při cestách do většiny okolních států.

vesta trojuhelnik

Povinnost mít rezervní žárovku se nevztahuje na vozidlo vybavené xenonovými výbojkami, protože tato světla mají jednak delší životnost, ale hlavně jejich opravu je možné svěřit pouze odborné dílně. Řidiče takového vozidla však nikdo nezbavuje povinnosti mít náhradní žárovky od zbylého nevýbojkového osvětlení.

Podle současné právní úpravy již odpadá povinnost mít ve výbavě zvedák, klíč na kola a náhradní kolo za určitých podmínek. Tyto tři věci nemusíte ve voze mít, pokud je vůz vybaven systémem pro detekci závady na pneumatice a zároveň sadou pro opravu pneumatik bez jejich demontáže (lepící sadou) nebo je vybaven systémem pro detekci závady na pneumatice a současně je vybaven pneumatikami, již umožňují nouzové dojetí. Vozidla uvedená do provozu po 15. září 2009 nemusí být vybavena systémem detekce závady na pneumatice, ale musí být vybavena sadou pro opravu pneumatiky bez demontáže (lepící sadou). Vozidlo, uvedené do provozu před 15. zářím 2009 bez systému detekce závady na pneumatice, může mít místo náhradního kola pouze sadu pro opravu pneumatiky (lepící sadu) v případě, že s tím souhlasí výrobce vozidla, případně jsou po 15. září 2009 na trh uváděna vozidla stejného typu již bez náhradní pneumatiky. Podle nové úpravy, platné po 1. lednu 2011 může být povinnost vozit ve výbavě náhradní kolo, klíč na matice, zvedák, případně soupravu pro bezmontážní opravu pneumatik nahrazena smluvním vztahem o nepřetržité možnosti opravy defektu na pneumatice po celém území České republiky. Toto ustanovení se týká vozidel uvedených do provozu po 15. září 2009; vozidel uvedených do provozu před tímto datem se týká v případě, že s tím souhlasí výrobce vozidla, případně jsou po 15. září 2009 na trh uváděna vozidla stejného typu již bez náhradní pneumatiky.